UPM BioVerno toimii perinteisen dieselin tapaan

​Teksti: Vesa Puoskari

UPM BioVernon ajokokeissa teknisenä neuvonantajana ja toteuttajana toiminut VTT selvitti uusiutuvan dieselin vaikutuksia auton moottorin toimintaan ja polttoaineen kulutukseen.

VTT:n johtava tutkija Juhani Laurikko sanoo, että tulokset vastasivat hyvin ennakko-odotuksia. Liikennekoeajot osoittivat, että UPM BioVerno toimii henkilöautoissa aivan tavallisen dieselin tapaan.

- Niin testitulokset polttoaineen kulutuksesta kuin myös pakokaasumittausten tulokset olivat yllättävän tasaisia. Kulutuksessa ei ollut havaittavaa eroa. Myös autot toimivat testijakson ajan erittäin hyvin.

Testikuljettajat keräsivät tietoja analysointia varten neljällä uudella Volkswagen Golf 1.6.TDI -autolla yhteensä 80 000 kilometrin verran. Kilometrejä kertyi niin kesä- ja talvisäässä, kaupunkiajossa kuin pidemmillä matkoilla.

Tavallisen dieselin tapaan toimivan UPM BioVerno -dieselin etuna ovat merkittävästi tavallista dieseliä pienemmät kasvihuonekaasupäästöt. Pienemmät päästöt on todennettu muun muassa kestävästä raaka-ainehankinnasta ja tuotannosta myönnetyssä EU ISCC -sertifikaatissa.

Muistuttaa fossiilista dieseliä

UPM BioVernon koeajot VTT:llä alkoivat toukokuussa 2013 ja päättyivät vuoden 2014 alussa. Koeajot suoritettiin polttoaineseoksella, jossa oli 20 prosenttia UPM BioVernoa normaalin mineraaliöljydieselin seassa.

- UPM:n uusiutuva diesel muistuttaa kemialliselta koostumukseltaan fossiilista dieseliä, jolle nykyiset dieselmoottorit on rakennettu, joten polttoaine sopii hyvin standardissa asetettuihin raja-arvoihin, Laurikko kertoo.


Juhani Laurikko


VTT on testannut uusia ja korvaavia liikennepolttoaineita suomalaisissa olosuhteissa jo 1980-luvulta lähtien.

- Diesel-tyyppisestä polttoaineesta tulee entistä halutumpaa, sillä polttoainetta käyttävien ajoneuvojen osuus ajetuista kilometreistä kasvaa. Kun myös laiva- ja lentoliikenne haluavat entistä puhtaampia polttoaineita, uusiutuvien polttoaineiden kysyntä kasvaa merkittävästi tulevaisuudessa, hän ennustaa.

Vuorossa bussitestit

VTT:n lisäksi UPM BioVernoa on testattu muun muassa riippumattomalla saksalaisella FEV-tutkimuslaitoksella.

- FEV toimii läheisessä yhteistyössä autoteollisuuden kanssa, joten heidän julkaisemiensa testitulosten jälkeen meidän on ollut helppo lähestyä myös johtavia autonvalmistajia, kertoo tutkija Ville Vauhkonen UPM:ltä.

UPM BioVernon testaukset jatkuvat kattavilla laboratoriokokeilla, ja myöhemmin liikennekoeajoja jatketaan VTT:n kanssa busseilla kaupunkiajossa Helsingissä.


Ville Vauhkonen

- Laboratoriokokeilla haluamme saada tarkempaa tietoa päästöistä sekä polttoaineen kulutuksesta. Testaamme polttoainetta erilaisilla seoksilla sekä puhtaana laboratoriossa.

- Tärkeintä meille on osoittaa, että polttoaine ei aiheuta ongelmia moottoreille tai polttoainejärjestelmille myöskään pidemmän aikavälin kokeissa, sanoo Vauhkonen.

Sen verran tutkimusta ja testejä on jo takana, että testauksesta vastaava Vauhkonen on vakuuttunut UPM BioVerno -dieselin toimivuudesta ja korkeasta laadusta. Seuraavaksi UPM BioVernoa testataan lisää pitkäkestoisessa ajossa, tällä kertaa pääkaupunkiseudun bussiliikenteessä korkeilla uusiutuvan dieselin seossuhteilla.